Bild

Jag gick ut i strid igen. Jag vann – IGEN!

takcollage

Igår fick jag veta att slutfakturan skulle hamna på horribla ytterligare 30 000! Alltså, detta kunde inte stämma. Något måste vara fel. Så jag tillbringade en sömnlös natt, sammanställde alla timrapporter och där fanns inte mindre än 37 (trettiosju!) oredovisade timmar.

Så, idag rustade jag mig, slipade hörntänderna, anlade krigsmålning men framförallt hade jag varenda arbetstimme tydligt exponerad och äntrade firmans kontor med ryggen helt fri.

Ha! Ha! Ha! Idag har jag därmed sparat 40 000 kr. Inte illa, om jag får säga det själv! Jag hade rätt, de hade fel. Jag hade blivit dubbelfakturerad på skorstenen (som låg utom takläggningen), visade det sig så småningom.

Nu råkar chefen vara av den sorten som vill ha allt rätt, på rätt sätt och det är det som gör att mitt förtroende inte är brutet. Det hade blivit fel med de ”nya” takläggarna” men firman har å andra sidan gjort allt för att åtgärda detta – jag uppskattar denna chef enormt!

Nå. Tack vare att jag dag för dag redovisat antal timmar i min kalender kunde jag visa på den felaktiga timangivelsen. Det fanns helt enkelt inte timmar för att motivera slutfakturan. I mina onda ögonblick, tänkte jag att ”tölparna” inte anmält sjukdagar, men det hade de. Det hela låg på kontorsmadamen.

Nu slipper jag slutfakturan helt och jag får dessutom några extra bonustusingar insatta på mitt konto.

Lärdom: Ha kontroll, läs kvitton från affären (ungefär vart tredje är fel för mig men ger 25 kr extra som ursäkt), kolla dina hantverkare och var inte rädd att stå på dig!

Nu ligger taket inom trevligt avstånd från taket (ja, pengataket, då) jag hade och jag är sams med firman  (dock ligger två av de nya takläggarna riktigt pyrt till…).

SÅ ska en slipsten dras!

av Hillevi Postat i Tak

20 kommentarer på “Jag gick ut i strid igen. Jag vann – IGEN!

  1. Grattis till segern!
    Du visar verkligen hur viktigt det är att hålla koll på hantverkare och att våga stå på sig när man vet att man har rätt.
    Kram, Ingrid

  2. Hillevi. Jag är så grymt imponerad att du anar inte. Du är så otroligt stark som stått på dej här, att du dessutom har ordning och reda på timmar, kvitton och ALLT… det är så sjukt bra gjort att jag bara kan lyfta på hatten (eller… det kan jag inte alls, för jag har ingen, men OM jag hade haft en hatt att lyfta på så skulle jag gjort det). Fantastiskt bra gjort, du förtjänar vartenda öre de betalar tillbaka. Du är min idol!!!

  3. Grattis! Kvinnor kan, den saken är klar!! Jag har gjort samma sak med elektriker som satt upp mer tid än vad dom var här. Rätt ska vara rätt och oftast får man nån form av kompensation för dom vill ju ha sitt goda rykte kvar.
    Bilverkstaden bjöd oss på reperationen, om inte liknande så i alla fall i ett nästan liknande fall.

    • Nog kan man, även om jag inte skiljer på män och kvinnor vad gäller sakfrågor. Människor, bara! Rätt ska alltid vara rätt!

  4. Genast måste jag klicka på gillaknappen för att kolla och naturligtvis för att jag gillar det du rott i hamn! Det gäller att vara på sin vakt! Knappen funkade!!
    Ha det allra bäst och njut nu av dina segrar!!

  5. Grattis och fint att du stod på dig. Rätt ska vara rätt och anlitar man en firma, vill man inte bli lurad. Jag fick jobba hårt med våra takläggare, men beslöt att själv framföra att jag kommer dra av för vissa saker, som att de förstörde markisen och annat, från slutfakturan. Tur att den här chefen var bra och ville att du skulle bli nöjd, för så var det inte hos oss.

  6. Grattis! Man ska aldrig godta något som är fel och dessutom betala dyrt för det. Jag hade en dispyt med golvläggaren här om en skarv som var jätteful. Han började med och skylla på att väggen var sned, men eftersom det inte var någon ful skarv från tidigare då vi också haft samma sorts matta, kunde han inte förklara sig. Han fick göra om det. Jag blir topp tunnor rasande när folk försvarar sina fel och skyller på andra.

    • Jag är rätt kortvarigt ilsken och visst kunde jag ha retat mig lite längre på felaktig faktura… men i stället är jag så nöjd med att jag upptäckte fakturafadäsen och nu är jag så nöjd så!

  7. Jag är full av beundran för vad du gjort – hejja dig!!!
    Själv har jag fått mycket sämre resultat när jag försökt klaga, fy fasen vilka macho skitgubbs det finns (också).

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s