Krislåda

Ja, det handlade det mycket om på lokalradion dag. Hur många dagar klarar du utan samhällsfunktioner, t ex, var frågan.

Jo… med stuga, min Stuga 💓 tror jag att jag är i alla fall lite förberedd. Vedspis = bra. Rätt stor tomt likaså. Höns=prima. Vev-ficklampa= kanon.  Sen är det bara att ställa in sig… tror jag. Lite kunskap om naturens egen mat är guld, för att ta ett exempel.

Förr hade jag jämt och jämt och ännu mera ofta strömavbrott men sånt är också lärorikt – åh, som jag tinat snö på vedspisen!

Jag kanske måste bli arbetsam! Hu! 😱

Annars går det nog ett tag. Slipper man de SVINÄCKLIGA sverigedemokraterna, bara. Fast svinen, de äkta – åh, de är underbara. ❤

14 comments on “Krislåda

  1. I vårt moderna samhälle står man sej rätt slätt utan el… men har man nån slags möjlighet att hålla värmen i huset går det ju skapligt. Vatten (rent, då då..) kan bli ett bekymmer. I Mellansjö pumpas vattnet, det kommunala som vi faktiskt har där, med elektriskt drivna pumpar. Funkar inte de får man ut och hämta i nån bäck. Knixigt, men går ju. Sämre för de stackarna som bor i stan..

    Du… jag blir borta några dagar. Så du vet. Sköt om dej och djuren!

    • Ja, man står rätt handfallen de första dagarna men sen ”lägger det sig på plats” och man anpassar sig. Kan man inte hämta vatten blir det svårare, förstås.

      Åh! Spännande! Ha det bäst!

  2. Jag minns en höst för många år sedan när i var utan el i nästan två dygn. Då välsignade jag det lilla gasolköket jag fick av pappa när jag var 16 år och jobbade på pensionat och bodde i en lite stuga utan el, för att inte tala om kakelugnarna och bensinmotorn som kunde driva mjölkmaskinsaggregatet, Vatten till oss och djuren fick vi hämta vid reningsverket i Klinte.
    Det var tider det…….
    Kram, Ingrid

    • Att driva en gård och ha mjölkdjur – svårt med strömavbrott då! Mycket extrajobb måste det ha blivit. Här i trakterna var strömmen väldigt svajig tills bara för ett par år sen, så alla gårdar, från små till stora, var tvungna att ha reservaggregat.
      Förstår att gasolköket var en räddare!

  3. Hej. Ganska otäckt egentligen hur van man är med att ha en massa bekvämligheter. Vatten , värme och ljus. För många år sen levde jag en sommar i en stuga utan vatten, el och värme. Det var ganska mysigt men tror nog att det skulle bli jobbigt i längden 🙂 Det är ju ganska skönt att ha det bekvämt i alla fall. Men tror att skulle det bli såna svåra tider igen så skulle vi nog lära oss leva med det också. Förresten..vilken trevlig sida du har . Ha det gott

    • Hej! Ja, helt ställd blir man men sen börjar kreativa ”uppfinningar” dyka upp. Jag kände mig ofta lite stolt när jag varit utan ström i flera dagar och det gick ändå, för visst anpassar man sig. Eftertanke får man på köpet. I en storstad är det väl mycket svårare och skolan är ju inte heller gödslad med överlevnadskurser.
      Tack, det var snälla ord!

  4. Bor man på landet, är man nog oftast förberedd. Många snöstormar har lärt oss. Vi har vedkamin och gasolkamin och gasolkök Vi har värmt en del frusna grannar, genom åren. Nya höns på gång. Vecka 33!

    • Jo. Att t ex göra sig av med vedspisen hade inte varit det smartaste…
      Vecka 33! Dit är det ju evigheter! Spännande hursomhelst! 🙂

Kommentera

