Söndag 18 juni

Allt är bra med Ankan, är väl säkrast att skriva.

ankanjihiii

Men jag råkade på den här Ankan och den gjorde mig glad – en så typisk bild på min clownnästa hoffe, nästan alltid så glad. Eftersom Emblas svans också syns måste bilden vara från 2012 eller tidigare. Plötsligt var jag inte så glad längre… tiden, den där tiden…

P1260458

En härligt svalkade vy från Öregrund från häromdagen och strax till höger om mittenön skymtar Ängskär svagt – vore det inte förpurkad söndag skulle vi ha farit dit. Men nu dräller det av så många människor och det är ensamheten jag är ute efter. Då och då har vi åkt till både Gräsö och Ängskär i tidigaste gryning – en underbar upplevelse. Men det har varit en varm natt så jag orkade inte. I stället satt jag på trappan hemma och njöt av den relativa svalkan mellan 4 och 6 och nu bara väntar jag på att det ska bli ännu varmare så att jag slipper klippa gräs! 😜 Provade igår att dra igång klipparen – i hela 5 sekunder försökte jag idogt innan projektet las på hyllan…

P1260505-1

Man ska inte ta i så!

P1260514

Jag har inte planterat om mårbackorna  och nu blommar de ändå så fint så det får vara. Plocka lite visset, bara,  låter som en lagom ansträngande uppgift – för en annan dag.

P1260522

Det är roligt att sitta med näsan i växtligheten och se det myllrande livet – annat än grön asfalt, det, så som i… öh… Florida?…eller något av de andra torkdrabbade länderna där. Att de valde att asfaltera marken och måla den grön var deras lösning förra året i alla fall.

Nu är klockan 10.15 och dagen ser ut att bli räddad. På tok för varmt att klippa gräs nu! 😇

10 comments on “Söndag 18 juni

  1. Men du är ju nästan lite rolig. Det är mycket du slipper på grund av väder och vind.
    Inte kom jag undan med gräsklippningen igår, trots att jag fick avbryta en timme för värsta regnskuren.
    Vad har du för adress? (maila den till mig på k.fredlund@telia.com, om du inte vill lägga ut den här),
    Jag tänkte skicka lite bellis. Du kan bara jordslå dom nånstans, så kan dom sprida sig bäst dom vill sen (om dom vill och du vill).

    • Åh, Kicki, du är snäll du! Fast jag har massor med bellis, det är bara det att de sällan kommer igen efter klippning. Det har nog mer med jordmån än ursprung att göra samt att jag klipper för sent. Så jag spar öar av dem eftersom jag inte har hjärta till annat. De är så vackra ihop med all veronika (mormors glasögon) och allt annat som också kommer sen. Så inte behöver jag extra dalabellisar, men tusen tack för tanken och viljan!

      Idag har jag ändå klippt en del gräs fast bara med den icke självgående Klippon men jag får ta det lite i omgångar. Har däremot fått glädja mig åt många påfågelsögon som fladdrat runt – de behöver ju brännässlor, liksom flera andra arter gör – vilken tur att jag har såna! 😀

    • Och vackra, inte minst. Tycker så mycket om dem och brukar plantera om varje år men sen tar det veckor innan de blommar igen. Men jag har gödslat med nässelvatten och de verkar nöjda i år i alla fall. 🙂

  2. Haha, här klipper grannen gårdens stora gräsytor, men han har en åkgräsklippare till förfogande. Idag var det dags så finnkäringen fick vackert plocka ihop sitt pick o pack som av en händelse hamnat utanför farstubron. Ajabaja där måste han komma åt att klippa. Så det blev att gå ut i nattsärken, men det bryr sig varken han eller jag om…
    Ha det gott i värmen!

    • Min granne har också en sån och han klipper både hemma, hos grannen och uppe på gården och erbjöd sig snällt igår att klippa här också. Men, det går ju inte, jag måste ju få glädjas åt allt det fina. 🙂 Fast tungt blir det ju och för djurens skull måste jag vara försiktig (pga väldigt dumt o högt blodtryck). Har det gott i värmen har jag inte… och inte du så mycket heller men lite anpassar man sig ju, hoppas att du gör det också!

    • Kaspar kan inte förstå hur man kan ägna sig åt sånt meningslöst, mycket roligare att smyga runt i högt gräs och sedan sova! 😊

  3. Äh, låt gräset gro, sitt du i svalkan o ta det lugnt.

    Katten är underbar och clownnäsan likaså. Och den där grå svansen förstås…

    • Svalkan? Obefintlig. Över 20 grader! Fast du skulle väl frysa ihjäl! 😀
      Den där svansen viftar alltid nånstans i bakgrunden. ❤

Kommentera

