Helt kort: träffat Krå och Ka’s ungar

P1260528

Nu blommar det! Nyponrosen har precis blommat upp och snart blir det mmm nypon – mums. Än är de bara vackra och önskan om palmoljefri prinsesstårta är stor.

P1260529

Man kan tro att det bara är människor som är överlevare men de är ju rätt erbarmerliga i sammanhanget, som parasitmaskar ungefär. Se vad dessa granar klarar!

P1260530

Kalle går fint på alla fyra men fortfarande får hagen dröja, till Kalles stora bedrövelse. Fast portugrisarna, de hundliga, är utackorderade när herr och fru Portugris befinner sig i helvetesland – som det brinner 😨. Hoppas att de mår bra, förstås.

P1260532

Ingen stor sten utan en fallen gammal trädstam över stigen. Kalle hade inga problem men Ankan ville helst slippa krypa under. Till slut gjorde hon det ändå.

P1260533

Måste kolla upp vad detta är för svamp…

P1260534

… säkert god!

P1260542

TADAADAA! Detta, mina damer och herrar är Krå och Kra’s ena telning!!!! Ser ni den gula mungipan?! Tror att de är minst två stycken och de har just lärt sig flygandets konst. Vingligt, ja men o så roligt! 😄

P1260548

Föräldrarna har förstås fullt upp och blev glada för lite bidrag.

Och jag blev glad över att få se ungarna, även om jag just inte fick några bilder.

12 comments on “Helt kort: träffat Krå och Ka’s ungar

  1. Säkert inte alls god. Ser lite läskig ut, den där svampen, tycker jag. Ungarna var söta och du fick ju visst bilder på dem!

    Ser ut som om ni har sol och härligt också!

    • En i alla fall. Men jag hörde,när de matades – glufs, glufs, raap! Roligt!

      Resten är blähääääää. Så himla soligt och varmt! 😉

  2. Men jösses! Vilken skabbig liten kråkunge 😊 Hoppas dom klarar sig och blir lika tama. Nu har du att göra i vinter😉

    • Det var så varmt att jag onte orkade försöka så mycket. Det såg så roligt ut när Krå eller Ka nästan stod på huvudet för att kunna mata… 😀

  3. Åh, så roligt att familjen Kråka presenterat sina telningar! Nu har ni säkert snart en hel flock med er på promenaderna.

    Men du, 20 grader är INTE varmt – här har vi haft + 37 de senaste dagarna. Skönt då att bo i ett gammalt getstall med tjocka stenväggar, det är svalt och skönt inne. Flickorna har fått en kylmatta. Det vore kanske något för dig 😉 Det finns kylvästar, kylhalsband och kylbandanas oxå (!) Det skulle vi vilja se på bild, KalleAnkan & matte med kylbandana…

    • Nä, det hoppas jag inte, de ska ju klara sig själva! Fast då och då måste jag nog titta till dem… Redan rätt stora – de har hållits väl gömda av sina föräldrar innan de nu blivit lite vingligt flygga. Men det är sååå roligt.
      20 grader är visst varmt! Visst kommer jag ihåg att det var varmare där i Flayosc men vi bodde också i ett svalkande getstall 😀 och jag var mindre pölstrad på den tiden! 😀
      Vet att det finns kylmojänger, vi får väl se vad det kan bli. Ankan som också är normal 😉 har svårt med värme hon med!

  4. Åh, så roligt med en bild på ungarna 🙂 Nyponen, blommar för fullt här. Vackert är det.
    Skönt att Ankan mår bra, och Kallefoten håller. Värme är skööönt. Jag är ju kroniskt frusen. Uppskattar det, men sitter gärna i skuggan.

    • Det var verkligen jätteroligt se dem även om bara en kom på bild.
      Själv är jag kroniskt överhettad! 😉 Blundar när jag ser folk frivilligt utsätta sig för dallrande hetta på caféer t ex. Jag ska faktiskt leta efter kylväst och liknande och du får göra tvärt om: värmeflaska på huvudet, lovikavantar och dunoverall! 😉

  5. Kul att telningarna i familjen Krå-Ka visade sig.
    Så söt med sina babyfjädrar kvar. Tror du att du kommer se skillnad på alla när ungarna vuxit färdigt?
    Så klart att dom inte ska bli tama, men lite halvtama så där att dom fortsätter att känna igen dig.
    Värme eller inte, runt 20 grader helt ok för mig. Gillar inte att vara i solen. Får soleksem på nolltid. Men jag kan jobba, klippa gräs, rensa ogräs, trots att det gassar, bara jag slipper sitta still.
    Jag har ju en kylkrage till hundarna, kanske skulle testa den på mig själv.

    • De har hunnit bli tonåringar, lika gapiga också! 😀
      Inte sån ökenhetta för mig, hahaha! Det går bättre sen, när solen bränt lite, då fryser man istället på kvällen… hm.

      Nej, med kråkorna är det en balans, det är för farligt för dem nära människor och Hågadalen innehåller många, människor alltså.

      Det regnade inatt (tjoho!!!) så i morse var det bara 12 sköna grader! 😀 (och jag kan inte klippa gräs, tjoho igen!)

Kommentera

