Midsommar

P1260671

Njut! Ta det lugnt!

P1260632

Låt fula flugor också få flyga. Inte bara de med ”perfekt” antal prickar.

P1260672

Annars kanske det slutar såhär! 😁

 

20 comments on “Midsommar

  1. Glad midsommar till er i stugan oxå. Nu ska vi ut och se om mvi kan hitta färska blommor att klä stången med – det mesta börjar bli brunt, torrt och bränt. Gläds åt din grönska!

  2. Plockat sju sorters blommor…nä, många många fler sorter. Är det inte sorgligt att ängsblommorna minskar så förfärligt i antal. Inte här ännu, tack o lov. Men under huvudkudden blir det ingen bukett, been there, done that! Glad midsommar till er i stugan

    • Jag fick alltid lära mig 9 sorter (skrev 11 först, var jag nu fick det ifrån…) och så hoppa över en gärdesgård mellan varje sort men jag vet att 7 sorter är lika vanligt och det är ju så ont om stängslen numer… och som du säger blir blommorna allt färre. Vägkanterna var en sista bra plats men nu slås de oftast innan blommorna fått fröa av sig, här klippte bonden i förrgår. 😦 Hela vägen runt sjön, dessutom. Ensilaget är också ett stort hot.
      Slutorerat för denna gång och laga nu en massa god midsommargod mat.! 🎂

  3. Ja nu har midsommaren avverkats för den här gången.
    Jag var inte så mycket som utanför dörren ens, bara lite för hundarnas skull.
    Ändå var det majstångsresning, dans och små grodor bara ett par hundra meter härifrån.
    Men på det viset är jag nog sällsynt tråkig och osocial.
    Bybor som tittar och viskar har jag inte mycket till övers för.

    • Ja, det är så skööööönt! Fast midsommartrafiken var och är fortfarande väldigt intensiv, såg jag när jag oväntat körde vilse igår och har väl avverkat halva Uppland kors och tvärs… fast vackra tidigare oupptäckta pärlor upptäcktes. Kameran fick stanna ouppackad, dock… 😀

  4. Läste idag att vägverket faktiskt åker runt i landet och spanar in vilka växter som växer i vägrenarna. Är det intressanta arter o kanske lite småhotade också så tar dom dit gubbar som kapar med lie! Reportaget var gjort i Värmland någonstans, hoppas dom kommer hit också. Ifjol mördade jag alla lupiner efter blomningen, o jag tycker att jag inte har lika mycket i år. Kan också vara ren och skär inbillning…

    • Lovvärt av vägverket!
      Lupinerna är så vackra men verkligen invasiva. För länge sedan försökte jag få dem att trivas här också men si, det ville de inte. Här i östra Uppland finns också den så vackra blåelden men den är inte invasiv, utom i staten Washington! 😀

  5. Du har helt missuppfattat det här! Det är vid midvinter man går i ide, inte midsommar 😉
    Men nu har väl även du fått vatten så det räcker ett tag?

    • Fast jag har inte bakat lussekatter eller druckit glögg! 😛
      Allvarligt talat behövs mängder av regn -inte roligt men så nödvändigt, i alla fall här. och då kan man inte klippa gräs heller! 😀

  6. Midsommaren kom – och gick. Ganska ofirad.
    Jag är en usel kommenterare, men nu har jag läst om katter och hundar, sjö och skog, växter och vägrenar och allt möjligt annat. 🙂 Allt verkar ju bra, utom då att det är för torrt i markerna. Men kanske har även du fått lite mer regn nu?
    Apropå vägrenar – jag kör en hel del på mindre vägar, och där helt enkelt försvinner vägrenarna helt. Djupa diken grävs, precis intill asfaltkanten. Känns urfarligt att möta stora, breda fordon, och så saknar jag verkligen alla blommor. Ren fröjd att fara där sådana fortfarande finns. Även om det antagligen bara är en tidsfråga hur länge.

    Fortsätt komma tillrätta med obalansen! Och ha en skön helg!
    Glömde skriva – det är dessutom en ren fröjd att se på dina bilder!

Kommentera

