Hårt arbetande är jag.

… i alla fall någon sekund då och då.

P1260822

Joho, det jag minsann. Se bara, här står skottkärran och väntar ivrigt på att bli fylld och jag började så bra igår:

P1260821

Men, hoppsan, det stannade visst där 😇. Sen tänkte jag klippa gräs men HEUREKA, undrens tid är inte förbi: alkylatbensinen var slut! 😘 Nåja, det kommer fler dagar (hoppas att det regnar idag).

P1260824

I morse klev jag som vanligt ut i Narnia genom det här hemliga hålet. Det är större än vad det verkar, man behöver bara flytta lite på grankvistarna. Inte lika behagligt vid regn, dock…

P1260826

Strax dyker den fallna stammen Björk upp och där kan jag sitta och pusta ut en stund medan hundarna antingen får rusa själva eller sätta i sig första dosen växtfibrer. Det blev det sistnämnda idag, eftersom vildsvinen är nära och rådjuren gömmer sina kid här:

P1260827

Narnias förtrollade äng. Att den är förtrollad syns på det vita diset 😜…

P1260806

Det kallas ”vilsam motion”, denna typ av hårdträning – att iaktta det myllrande livet. Inte särskilt muskelbyggande, dock.

P1260828

I trädgården har en av pionplantorna slagit ut sina rosa plymer men jag har en sån fin bild med Silverkatten framför och den hittar jag inte.👺

P1260831

På andra sidan vägen har de här, de här… (äsch, Bibbi har namnförvirrat mig… schnauzerliljorna bestämde jag ju att de skulle få heta) förökat sig och blivit ganska många. De ger alltid en soluppgång i gnistrande glöd.

P1260803-2

Denna spindel som jag räddade ur en vattenskål igår hämtade sig fint. Tänk, det delas aldrig ut priser till tjockaste magen när det gäller spindlar, kanske för att de skulle vinna jämt. Det kommer snart ut en mängd små söta barn ur den här äggsäcken. Man ska vara rädd om spindlar, det sa alltid pappa. De bringar tur, sa han. Så det så. Att spindelmamman är oskarp och räcket vill ha lite ny färg – det är en helt annan sak.

 

16 comments on “Hårt arbetande är jag.

  1. Vi jobbar ungefär lika hårt du och jag.
    Jag har tagit upp några potatisar idag, rädisor och rödbetsblad, som jag har som sallad.
    Vi äter potatissallad stup i kvarten just nu , gott!
    Min pion är sen, har inte börjat blomma än.
    Jösses vad spindelhonan var full (men inte onykter väl).
    Jag har inga såna liljor här, hade massor i Arkhyttan.
    Vad var det som skulle hamnat i skottkärran egentligen?

    • Jättejättehårt arbete med andra ord! 😀
      Fint med tidiga potäter! Mina vinterpotatisar duger nog till en sista potatissallad tror jag men jag hoppar nya plantor i år.
      Nä, spindelhonan var nog vid sina sinnes bruk, tror jag… och många bebbar blir det nog….
      Liljorna är fina, tycker jag. Direkt invasiva verkar de inte heller vara, bara uppiggande.
      Tror att det är en målla, förut trodde jag att det var ängssyra. Jag tror så himla mycket jämt!
      I Hemmadärborta fanns en ”paradgång” med allehanda pionsorter genom äppelträdgården, fyllda, ofyllda, vita, rosa och mörkt röda men jag är glad över mina rosa fluffar ändå.

      Idag gjorde jag Kalle så lycklig – han fick träffa svarta schnauzern Ebbot i Hågahagen och de blev sååå glada. Fast jag tror inte att blev några bilder, tyvärr, har som kommit av mig lite.

  2. Brandlilja har jag lärt mig att den kallas…här finns inga tyvärr, den är såå maffig. Pionen uppe vid torpet har blommat ut för en månad sedan, finns det sena och tidiga sorter tro? Idag var det sommar ute, det betyder lite väl varmt i solen, men jag stod ut med min fikakopp, säkert tio minuter, innan svalkan i skuggan lockade på tok för mycket. Skrattar gott då grannarna ligger i bikini och pressar medan en annan klär på sig hatt och långbyxor för att kunna ta sig fram i djungeln…

    • Ja, det heter de och en massa annat också, som nu också schnauzerliljor. Det får de! Pappa, som läst mycket botanik hade svårt med svenska namnen på alla blommor, t ex vanliga såna där rudbeckior fick heta ”giraffer”, en annan sort ”pannkakor” (kommer inte ihåg det riktiga namnet just nu) – men… varför inte! 😀
      Solpressarfolket hör jag verkligen inte till jag heller, haha… men svär desto mer!

  3. ”Vilsam motion”, det måste va’ modellen i detta undersköna landskap du presenterar. Så, motionera på du, skottkärran väntar säkert!

  4. Ah! Vilken mysig ingång till den härliga gläntan.
    Gjorde ett försök med sådana liljor här men dom ville sig inte, härlig färg!

  5. Samma tankar – åtminstone delvis. 🙂 Jag hade också fotat en sån där lilja på tomten, och en sommaräng. Dock inte den jag har närmast.
    Sån där vilsam motion är absolut nödvändig! För måendet. Och visst är din äng förtrollad, ingen tvekan. Tänk att bo vid en av Narnias portar.

    • Nu har jag klippt en aning gräs (pyttelite) och dragit upp några hundkäx (väldigt få), tänkt djupa tankar om att ta fram gräsrökaren och det måste väl ändå räcka för idag! 😉
      Vilsam motion är bättre!

  6. Åhh… en sån tur att du har en skottkärra till allt ditt ogräs… annars skulle du väl aldrig orka få undan det 😀 😀
    Schnauzerliljor… det låter alldeles utmärkt… så får det bli då!! De kan ju heta så här också 😀
    Märtastumpan börjar bli gammal… hon hör inte så bra längre och det är ju inget som gör mattehjärtat glatt precis. Men vi tar dagarna som de kommer!

      • Visst är det tur att jag har skottkärran! 😀 Tyvärr är den inte självgående, såna dumheter.
        Märta börjar bli till åren och tänk vad skönt att hon slipper höra matte när inte vill alltid! Jag önskar så innerligt en liten uppdatering med bilder från det lilla gula huset mellan sjö och hav i Norduppland!

        • Det allra bästa är ju att hon inte hör när det åskar… vår Märta! På allra närmaste hållet vet jag inte… då vi klarat oss ifrån det ännu så länge!
          Kameran har vilat länge nu och lusten att uppdatera finns inte än… men ögonen är bättre tack vare behandlingen som jag måste fortsätta med. Det blev så chockartat att inte kunna se att läsa eller annat jag brukat göra… så jag tappade fotfästet under en lång tid. Nu är humöret bättre igen!

Kommentera

