När dagen läggs nära hjärtat

P1260855P1260856-1P1260859-1

Det grumliga sparkade Ankan upp själv…

P1260860-1

Kalle viftade vänligt rumpan av sig.

P1260861P1260869P1260879

… ja då kan man åka till Öregrund, såsom jag gjort i hela mitt liv. Ett charmigare ställe finns nog inte, man andas djupt och bara njuter.

Fast oj, vad turister det flockas och oj vad det ska brumbrumbåtas just denna tid. För att inte tala om vattenskotrarna, de förhatliga.

Hade tänkt ta en runda i den lilla trästaden men det gapades och skränades en massa, så det blev lite här och där, bara… och ett bröllop hamnade vi mitt i. Paret kom i segelbåt, rätt tjusigt. Skiljer de sig lika storståtligt tro?

Öregrund är en pärla men turisterna är det absolut inte.

Ändå blev det en slags semesterdag. 🙂

 

22 comments on “När dagen läggs nära hjärtat

  1. Tänk, den lila fina staden har jag aldrig varit i. Alltså har jag något fint kvar i livet. 🙂
    Men turister och skotrar och sånt – det kan förstås förstöra nästan vilken upplevelse som helst. Eller åtminstone i det närmaste förstöra. Precis som sommargäster som tycker att de har rätt att ha partyn som hörs över större delen av området. Fast de flesta inom mitt hörhåll är faktiskt väldigt hänsynsfulla, en och annan nästan till utplåning. Är alltså ännu mer enstörig än jag. 🙂

    • Det är mycket fint där och så ”hemma”. Just nu i sommartid lite väl invaderat, dock.
      Har lite problem med blogger nu, försökte skriva en kommentar men si det ville inte min dator!

  2. Fin semester/utflyktsdag!

    Haaatar vattenskotrar… finns väl inget mera meningslöst!? Skulle va’ fästingar då…

  3. Öregrund har jag aldrig besökt, men kan tänka mig att det är full fart på turisterna nu, precis som här på Gotland.
    Ha en skön helg!
    Kram, Ingrid

    • Ja, kustnära orter har ju egenheten att bli populära! För mig har det blivit en plats som liksom bara är min och då är hänsynslösa turister helt onödiga! 😉
      Ha en fin gotlandsöndag!

  4. Jag säger som Leila, en pärla jag missat totalt! Underbara trånga gränder att smyga omkring i, men vem vill göra det tillsammans med turistskarorna? Jag försöker glädjas åt turisterna i byn, de betyder så mycket för befolkningen o de få företag vi har, håller mig mest hemmavid eftersom risken att bli övertrampad av cyklar, överkörd av fyrhjulingar och överförbannad av alla människor annars är uppenbar, hihi

    • Jag har 6 mil dit, så då känns lite som att åka till sitt sommarnöje, från djupa skogen. Men bäst trivs jag där innan (och efter) sommarfolket.

    • Det finns fina ställen här och några har jag hittat genom åren. En massa minnen gör Öregrund stället än mer värdefullt för mig.

  5. Om jag skulle åka dit så blev ju jag också en turist, men fint är det, som så många andra ställen i skärgården. Det närmaste jag varit är i Östhammar och Harg förstås, där jag tillbringade en sommar som 13-åring.
    En ledig dag fick du ju iaf, fri från gräsklippning och andra otrevliga saker.

    • Det är inget fel på turister (mer än att de är folk 😉 men just horderna av hänsynslöst folk är svåra att se med blida ögon. Östhammar har inte så mycket genuin karaktär kvar, men den finns lite här och där. I Harg får man leta ännu mer och i hamnen är det alltid timmer som lassas eller lossas.
      Ja, det är min viktigaste jobbsyssla nu, huuur jag ska undvika att jobba! 😀

  6. Vilket andningshål! Så vackert. Härliga bilder. Tänker bort turister, så ser det fridfullt ut 🙂

Kommentera

