Färnebofjärden

P1270309

… jo där var vai igår för att kolla blåbärsstatusen. (Man kan inte förstora bilden tror jag, men man kan googla! 😄 Just här byggde jag ihop min kanot och paddlade med Kim och Troja då och då till en ö en bit därifrån.

P1270333

Just bakom båtplatsen finns även en fin tjärn, så vacker på våren med ängsull.

P1270310

Men igår var vi helt på denna sidan – bra ankvandringsstation!

P1270312

Ankan njööööt!

P1270331

Ett as. Tur att Kalle kan många turkiska svordomar!

Vad gäller blåbären kan jag nog plocka lite…sen.

Det här med Orsa Björnpark. Tragiskt. Där har jag varit många gånger och björnar är björnar. Instängda björnar är instängda björnar.

18 comments on “Färnebofjärden

  1. Hej, vilket underbart foto på en vattenälskande Anka! Jag känner hur vattnet stänker ända hit! Dom däringa jetskina eller vad dom heter borde vara förbjudna på annat än speciella banor…tortyrredskap som skrämmer vettet ur både folk o djur…
    Björnen ja, tragiskt är bara förnamnet…hoppas man hittar en vettig förklaring till vad som hände. Men varför måste dom gå ensamma in till djuren, lika var det med vargskötaren, är det så mycket pengar involverade att dom inte kan gå parvis in till hägnen, i alla fall till rovdjuren. För rovdjuren har drifter, det kan man inte komma ifrån..

    • En badanka är hon, öven om hellre vill vara en vandringssägen! 😆

      Heter de så, jetski, ja, jag säger vattenskoter annars vet jag inte vad jag menar! De är vidervädriga, som en vän brukar säga!

      Man sätter inte unga sommarjobbare på sånt ansvarsfull arbete.

  2. Jättevackert! Men jag håller med Kalle – en rejäl utskällning ska såna där marodörer ha.

    Och björnen… en alldeles förfärlig historia. Rovdjur är ju faktiskt rovdjur – om än människan försöker domesticera dem.

    • ”Semesterfirare” är ofta ett tanklöst folk både i sjöar och på land. ”Ge järnet, kosta vad det vill…”

      Orsa Björkpark är väldigt fin på många sätt men fortfarande en kassako. Kanske domesticeras så småningom även människan tillräckligt för att förstå och bedöma risker och ta ansvar.

  3. Finfina badAnkan!
    Hur fasen kan man ha en liten unge framför sig och fara fram så där på vattenskotern?

    Så otroligt tragiskt med olyckan i Björnparken. Tur som ett helvete att familjen, som var där samtidigt, kunde klättra ut därifrån.

    • Ja, vattentraskaren älskar att vada fram. Men några droppar från himlen – åh, så blött matte, jag vill hem! 🙂

      Vattenskotrarna är en ren styggelse och framförs ofta mycket illa. 👺

      Orsaparken jobbar hårt med med bevarande, berikning och stimulerande miljö men det är fortfarande hägn och vilda djur det handlar om.

    • AS med feta versaler… 😉

      Det är mycket vackert där i reservatet och härligt för hundarna att rusa runt. Fast inte just nu under koppelperioden. Gör inte så mycket för min del eftersom Kalle ska vara rädd om tassen och Ankan är skendräktig (allt är för blött, för torrt, för sandigt, kvack, kvack…. 😀

      Kalle har aldrig åkt kanot (än) men alla andra har det. Tänker att det blir tungt med två stora. Har en sån där kustjägar Klepper Aerius II som är behändig att bygga upp plats.

  4. Underbar Ankabild.
    Jag har läst ikapp nu (fast jag har varit inne ett par gånger även under min kommentarsbortovaro…) Har känt mig lite så där hipp som happ ett par veckor, men det är bättre nu.
    Ser att du träffat en välpälsad jappe i Håga, märkligt kanske men åtminstone Kasper verkar inte alls lida av värmen som man kunde tro. Han älskar ju också att ligga riktigt nära kaminen när jag eldar i den, dvs hela hösten, vintern och våren. 🙂
    Som vanligt ljuvliga bilder på flora och fauna, och nu vet jag att det är kovall de heter, de där som växer nästan överallt. I synnerhet de gula och de blå/gula.
    Motigt och ledsamt med lilla kycklingen, men det känns fint att du mår lite bättre. Hoppas bättringen fortsätter i riktigt god takt!!

    • Hej!!! Skönt att det är hippare än happare nu!
      Ja, det stämmer ju, sällan ser man japparna bli utslagna av värmen – lika var det med de keeshonds vi träffade igår.
      Jag tycker bara att det tillför mycket att veta vad jag ser under vandringarna, fast jag har blivit så skrämmande glömsk…
      Ja, kycklingen, så rörande söt. Det kommer förhoppningsfullt några fler.

  5. Trodde att jag skrev nåt här, men tydligen inte. Härlig badbild på finaste bad-Ankan!

    Visst är det tragiskt med olyckan med björnen. Jag skulle inte gärna möta en. Sorgligt när inte säkerheten fungerar som den ska.

    • De är inte hundra % överens, Blogger och WordPress! Plaskankan är så fånig när hon deklarelar att en regnskur med 20 droppar är rena syndafallet medan vada och simma – ”nåt helt annorlunda, matte!”

      Har bara sett björn på avstånd, förutom när en nyfiken en krafsade på mammas och pappas tält en gång. Fast då var jag inte gammal och kommer inte ihåg det! 🙂

      Ett komplext och minerat område, det där med djurparker och människans önskan att alltid blanda sig i och hävda att det är rätt och riktigt.

  6. Hej igen! Fick igår en videosnutt från vänner som är i Thailand. De besökte någon tigerpark där man gick in bland djuren och kelade som med små vanliga katter! Vännerna mina dom fullkomligt låg ovanpå de stora djuren…Jag vet inte men tror att det kan vara buddhistmunkar som fostrar dem från de är små, har för mig att jag sett någon film om dem. Kan inte låta bli att undra om de är drogade…med tanke på vad som hände med björnen o förut med vargen så skulle jag nog inte längre våga gå in i hägnen…Ska fråga ut vännerna när de kommer hem igen.

    • I Thailand är det inte ovanligt att droga djur, ffa elefanter och apor o det är en sorglig historia. Tigrar kan visserligen vara hur kärleksfulla som helst men att tränas att ”älska alla” bara sådär, nix, det tror jag inte att buddistträning hjälper ett dugg på. Mänskligheten är inte utvecklingens krona, snarare precis motsatsen.

Kommentera

