Regnet strilar

P1010820

Det är skillnad på en solig höstdag…

P1280579

och på en blöt och regnig!

På en solig dag ligger st bernhard Tyson mest och vräker sig i skuggan medan salukigänget far omkring som guttaperkaleksaker (vad jag nu fick det ordet ifrån).

Men på en regnig dag är det så blött, så blött i Hågahagen. Frej doppar gärna ner sina pinnar i gyttjiga diken och hans matte suckar. Han är så stor och blir så blöt och smutsig. En trashank från Dickens julspel ser han ut som.

Kalle som ”pinnfajtas” så gärna blir också så smutsig men han är duktig på att torka sig i bilen och sen på hemmasängen… isch, säger kallematten, som måste bädda rent helt i onödan. Fast hon hittade en knapp på ett trasigt element – en på- och avknapp, minsann –  och plötsligt blev elementet helt igen! 😜 Skönt med lite värme!

Salukis är så snorkiga och deras folk blir så förvånade över att jag får klappa om  dem – ”de låter sig inte klappas av andra”  och då blir jag lite löjligt stolt. Kalles vänlighet smittar av sig även till mig. På Trei, borzoien, märker hans matte att även han gillar oss. När han ser bilen komma är den långbenta glädjen så yr och glad. Fast just nu väldigt, väldigt smutsig…

Tyson st berhard är också så vänlig. Det märks främst av extra mycket slime på kläderna…

Vad ska vi hitta på idag, då Kalle? Regnet fortsätter att strila så kanhända dykutrustning kan va’ nåt att sikta in sig på…

 

8 comments on “Regnet strilar

  1. Ja, men fy attan vad det regnat idag. På hösten ska det vara torrt och klart enligt mig.
    Men i morgon skulle det visst bli fint väder, kanske vågar man ut i skogen om älgjägarna kanske går hem lite tidigare på fredagen.
    Hundar och folk räds inte regnet i Hagen iaf, det är ju bra, men skitiga pälshundar är absolut ingen höjdare, ffa inte i sängen 😉

    • ja, lite blött är det allt! Strilregn här, som inte lämnar en fläck torr. Jägarna har jag inte sett men de finns ju överallt ändå. 😦

  2. Tosca har faktiskt en regnoverall… men jag har aldrig någonsin haft kläder på mina hundar, så jag kommer inte ihåg att ta på henne den 😂😂

    Men kanske är det bra? Mindre blöt hund och kanske inte så många tovor i pälsen heller??

    • Tosca blir så gärna en o-urvriden disktrasa! Mycket päls, ja men torkar gör den ju emellanåt… Ni har ju golvvärme i badrummet, har jag bestämtt för mig och klinker både här och där – bra när man har pälsig kompis! Härhemma blir det blaskigare inomhus men Ankans täcken (efter juverop) tror jag inte blir använda på Kalle.

  3. Mycket regn faller! En tröst är förstås att nederbörden åtminstone inte är snö – så här års KUNDE det vara så illa. Jag antar att det här vädret är bra för grundvattnet, och åtminstone det är ju positivt. En långbent smutsig glädje – underbar och talande beskrivning av en hund. 🙂 🙂 🙂

  4. Ja, det har du rätt i – många gånger har snön fallit i oktober… och snöskottning ser jag inte fram emot! Grundvattennivåerna börjar återställas, bra, men jag längtar efter klara, färgsprakande höstdagar!

  5. Regn? Vad är det? De senaste sex månaderna har vi haft två regndagar, den 28 juni och den 9 september… Klimatförändringar?!

    Kalle behöver ingen regnjacka, han är ju smart nog för att torka sig iaf. Bra jobbat Kalle – håll matten igång!

    • En sån torka vill jag inte ha. Fast… inte regn heller…. svårt, det där med förnöjelse. 👀
      Kalle Puh-smart är han verkligen! 😍

Kommentera

