Hundparkering!

Nåja, nu är det ju egentligen inte alls så att parkour betyder parkering, utan det är franska för ”konsten att röra sig” och är en (människo)sport som handlar om smidighet, koncentration och att lätt kunna ta sig fram över svåra, naturliga hinder som mellan hustak, längs trappräcken och så…

Men det vi gör, Ankan och jag, handlar just om hundparkering och är det första dallrande steget framåt och därför bytte jag snabbt namn! Eftersom vi började igår så har vi en bit att gå men det är ju vägen som är roligast. Avklarade delmål kan få komma som en liten bonus. Nu kan jag inte så mycket (läs ingenting) om detta än men det gör ju ingenting! Perfekt aktivering är det och hund och matte blir rejält trötta av all koncentration. För det är stor skillnad på att hoppa upp på stenar, balansera på stockar och allt annat som man väl alltid gör när man är ute med hunden och att ”hundparkera – här handlar det om att hunden ska utföra olika moment och inte heller avbryta innan ”varsågod”. Det kräver självkontroll, det och det har väl inte varit Ankans paradgren innan…

IMG_4935

Första uppgiften: knö in sig i björkklustret här och sitta kvar tills matte är nöjd.

IMG_4941

Det var kul! Mera!

IMG_4944

Andra uppgiften: stå kvar här på den sneda, smala stenen. (Får jag bara godis, så!) Så småningom tänker jag mig att hon ska stå uppe på smalaste toppen. Viktigt är att hålla sig till låga hinder, ivrig hund och särskilt überivrig hoffe har en benägenhet att kasta sig rätt ut och nu är det inte snabbaste vägen till att bryta benen som är målet. En sele är bra hjälp, läste jag, så att man lättare kan hjälpa till vid nedhopp. Idag tillämpade jag halvstrypning genom att grabba tag i nackskinnet… 😉

IMG_4948

Tredje uppgiften: stå med framkärran på stenen här. Det är faktiskt svårare att få Ankan att stanna kvar så än när hon är uppe helt. Koncentration!

IMG_4951

Jag använder klicker men det gör man ju som man vill.

IMG_4955

Fjärde uppgiften: en lång fallen trädstam kan man ha till mycket. Här får Ankan ligga ner och stanna kvar (parkeras!) tills ”varsågod”.

IMG_4956

Det här är jättejättekul!

IMG_4963

Femte uppgiften: stå på stenen med framtassarna på stubben och se väldigt vacker ut. 😉

IMG_4967

Här är åter jättegranen i änden av fältet. Ser ni ankuschlingen?

IMG_4979

Här syns hon bättre! 😉

IMG_4987

Sedan går ju inte allt på räls förstås. Här hoppade Ankan upp på en hööög sten helt på eget bevåg och det skulle hon ju inte… men

IMG_4989

… då fick hon ligga ner och fick då belöning i alla fall. (Man är ju liksom inte fullkomlig själv heller!)

IMG_4993

Sjätte uppgiften: stå med framfötterna på brunnslocket (utan att äta upp det goda rävbajset…) och nog är hon bra mallig, min blondin!

Sådär. En vanlig morgontur som blev väldigt mycket extra och det var ju bara så roligt! Här t ex kan man läsa lite om dogparkour.

IMG_5001

När vi kom hem igen satt Tassel och spanade efter oss i hagen. Så här glad blev han när han äntligen fick syn på oss!

Förkylningen motade vi visst i grind – idag är den mer eller mindre som bortblåst men det blir ändå en vilodag för säkerhetsskull. Det värsta som finns är såna där långdragna historier som aldrig vill ge sig men i morgon blir det hemmadärborta igen.

Och så sist men inte minst:

IMG_5015b

Ett stort HURRA! till lilla Hilda-kråkan som fyller 8 år idag! Min alldeles första KRÅKUS tillägnar jag dig! 😀

Minsann såg jag att även den stolta hundmamman Gizza fyller år, hela fem. Stort Grattis! (Du får säkert smaka på Hildas krÅkus! ;))

4 kommentarer på “Hundparkering!

  1. Hm. Det där ser ut som kuliga övningar som skulle kunna passa Ida alldeles utmärkt. Hennes motto är som Ankans: Får man bara godis, så… *S*
    Ska ut och prova lite roligheter vilken dag som helst, tror jag. Till briardens förnöjelse, förstås.

    I övrigt bjuder du på helt underbara bilder idag, jag fröjdar mej! Kanske alldeles särskilt åt Ankan på tvärs över den där stenen där hon egentligen inte alls skulle vara… nämen vadå?! Russinburk! (Alltså… man kan hitta på själv också, ju!).

    Må så gott och tack för skön inspiration!

    • Det var kuligt! Stor skillnad mot den ”vanliga” skogsagilityn och matteförnöjelsen var också stor! På eftermiddagen var vi till Emblas Damm ( där det blommade massor av blåsippor, jihaaa!) och då fick hon bland annat stå med framtassarna på ett brunnslock ovanför forsen och det lät och dånade därunder men det klarade hon galant.

  2. Vilka bra övningar, och hääärliga bilder!
    Det är nog något för en brun yrhätta. Har försökt träna med klicker, men får inte till det. Svårt lära gamla mattar klicka 🙂

    • Det var en liten kick att göra detta för Ankan tyckte verkligen att det var såååå roligt.
      Klicker eller inte spelar ingen roll!

Lämna en kommentar