Saffran – giftigt för fåglar

P1150192

Igår pratade de om saffran i förmiddagsprogrammet på radio Uppland. Världens dyraste krydda och så här års även den populäraste även om den användbar året om, inte minst på Gotland. Varje saffranskrokus (Crocus sativum) har tre märken och pulvret från dem blir den smaksensation vi (många) tycker så mycket om. För ett kg saffran krävs 100 000 blommor!

Men saffran är också giftigt, berättade de. För en människa är det inget större problem. Där kan 10 gram visserligen orsaka missfall och 20 gram döden. Men vem sätter i sig sådana mängder!

Hundar tål saffran sämre men klarar nog att få en smakbit då och då. Fåglar däremot – för dem är saffran riktigt giftigt! En lussebulle räcker för att förgifta en liten fågel (de hade talgoxe som exempel, jag har blåmes på bilden).

Så mata inte med överblivna bullar som innehåller saffran!

P1150194

Själv gjorde jag däremot denna gång soppa i stället för fond på kycklingbenen och då tillsatte jag 0,5 g saffran. Det blev så gyllene gott, så!

P1150186

Så är det. Det som är upp för den ena…

P1150185

… är ner för den andra!  Inte lätt att hålla reda på alla turer, inte!

God lördag!

11 kommentarer på “Saffran – giftigt för fåglar

  1. Jag visste inte att saffran var så farligt för fåglar. Det blir aldrig några lussebullar över ändå att lägga ut till dem, men det var bra att få veta. Jag använder saffran lite då och då i matlagningen. Synd att det ska vara så väldans dyrt, och prisskillnaden mellan affärerna är enorm. Konstigt! Trevlig helg.

    • Nä, lussebullarna brukar gå åt! Men med tanke på att de innehåller så mycket gottigottfett, så tänkte jag att det ändå är bra att vidareförmedla! 🙂

  2. Vem skulle få för sej att mata fåglar med avokado? Jag bara undrar. Visste inte detta om saffran, men det blir nog inget över heller så risken att jag skulle förgifta några fåglar är obefintlig. För jag har faktiskt bakat en saffranskaka idag, det har jag. Och ”lussebullar” med grahamsmjöl *ha ha ha*

    Ha en fin kväll!

    • Det giftiga persinet i avokado hoppas jag att fler känner till! (Den kunskapen gäller nog mest papegojägare.) Jag visste inte detta om saffran innan, för tänk vad gottigt fett det är i lussekatter! Nä… det är lätt att göra en otjänst i bästa välvilja!

  3. Hej, jag klickade in mig här i ren panik då min mamma nyss matade vår papegoja med en bit lussebulle, det var 1 gram saffran i ”standard”smeten som man bakar, fågeln fick en liten hörna bara..
    Hur mycket krävs det tror ni för att en mellanstor papegoja påverkas?

  4. Generellt skall papegojor endast äta det som den hitta i naturen där den lever, Det har dock blivit vanligare att man ger papegojor samma föda som vi själv äter. Där med inte sagt att vi ger dem husmanskost utan snarare ger dem liten bit kaka, chips, ostbågar, eller en bit av frukosten eller dylikt. Detta är givetvis inte bra för papegojor då deras anatomi ser lite olika ut jämfört med oss människor. Det kan vara rätt lärorikt och läsa lite böcker om arten för att få kunskap om vad de äter i det ”vilda” livet, för att sen ge dom liknade föda. Jag förstår också att papegojor framför allt tama papegojor vistas ute i rummet eller följer med på axeln, det är så viktigt att ha uppsikt över papegoja hela tiden. För plötsligt är dom där de inte skall vara och mumsar på något olämpligt.

    //Vitbuk

  5. Årtusendes trådlyft, men Radio Uppland hade dyngfel. Saffran är inte farligt för fåglar som äter saffransbröd. Då måste de äta flera gånger sin egen vikt, alternativt att man matar fåglarna med rent saffran – jag tvivlar på att någon skulle göra det.

Lämna en kommentar