Den norska serien ”Vildmarkstjejer”

Den gillar jag! Visserligen har jag ingen tv, bara en mobiltelefon, men där syns det också,  programmet.

Hursomhelstsomhaver tycker jag om den och känner lite släktskap och en hel jätteportion avundsjuka.

Mina norska turer har satt sina avtryck (trots att jag numera glömmer allt annat) och endera dagen måste jag nog klättra upp på vinden och leta bilder. För då hade jag ingen digitalkamera utan det var att förhålla sig till filmrullens begränsning på 36 kort och sen vänta olidligt länge tills bilderna äntligen damp ner i brevlådan.

Men att bo i bilen och tältet,  med bara hundarna till sällskap (Kim och Troja då) gav mycket, inte minst genom vägen dit via Dalarna med många fantastiska platser.

Lite övergivet kunde det kännas, särskilt som någon galning roade sig med att hugga ihjäl folk genom tältduken vid den här tiden men alla har väl sin syn på förnöjelse.

Men att få se tumlare hoppa fram i solnedgången just som lyxmåltiden på konserverade köttbullar puttrade i t-köket – ja, det känner jag att Kalle borde få uppleva också.

IMG_9913

Han skulle bli så glad, för sånt ligger han nog just nu och drömmer om på mina nytvättade lakan…

IMG_9912

Men medan resten av tvätten otorkar i regnet där på strecket (min garderob är som synes mycket varierande) så får han drömma vidare och jag också och förresten är dagsturer också guld värda med många upplevelser. Då slipper man ordna med hönsvakt och kattmatare  och det är ju faktiskt bättre att vara hemma, om stugan bestämmer sig för att bete sig illa när den inte vaktas av en modig giraff. (Kalle är bara liiiite mörkrädd.)

Förutom den norska serien finns också de här byggprogrammen, där folk får för sig att t ex slå sig ner på ett fallfärdigt slott och sen arbeta ihjäl sig för att göra drömmen beboelig. Fast där känner jag en konstig latmask, vem nu det kan tänkas vara (- det, vet jag, matte!) som inte gör det så troligt att det blir min dröm.

Förresten har jag redan ett slott, mycket finare än alla andras och det kan förvandlas till en enkel koja precis när jag så önskar. Mer kan man faktiskt inte begära!

Fast lite, lite längtar jag efter de där tumlarna, det göra jag.

 

6 kommentarer på “Den norska serien ”Vildmarkstjejer”

  1. Se TV via mobilen, näe tack! Illa nog att titta via laptopen, men det går iaf till nöds.

    Såna långa vandringar hägrar inte alls för mig, absolut inte nu när jag knappt klarar att gå en timme i sakta mak i skogen. Kroppens förban… förfall.

    Jag tror Kalle är hur nöjd som helst med vad du har att erbjuda. En säng med nytvättade lakan t.ex.

    • Mobilen duger bra och och en stor tv vill jag inte ha mer. Man som vänjer sig! 😊

      Jag hoppas verkligen att ditt onda bättrar sig så att de 10 paren byxor slits ut på svamp och bärturer framgent.

      Till Kalles glädje blev det dubbelt så lång skogstur i dag för hemma hade jag tappat husnycklarna. Tillbaks i skogen gjorde Kalle allt för att slippa hitta dem. Fast till slut gjorde jag det på egen hand, de låg i ärmfickan på jackan…

  2. Var hittade du det programmet? Lät spännande.
    Tycker visst du ska packa dig iväg på en tur, Norge är fint. Jag har bara varit där en enda gång, i maj, uppe i fjällen med enorma vidder och spännande glaciärer. Hade varit kul att komma dit igen men det är så lååångt
    Hihi, så Kalle är oxå mörkrädd😅 När Trassel kommer ut senare på kvällen rusar han runt gårdsplan och trädgård ilsket skällande, sen kan han kissa och göra vad han ska🤣

    • Serien är på svt play och verkligen värd att se.
      Ja, hu så otäckt det är med mörker ryser Skurken….😱
      Tror inte det blir någon mer tur men vem vet vad framtiden vill! 🌞

  3. Låter som en härlig idé, repris på tumlarresan. Men, det är det knöliga med många djur…hundkompisar är lätta att ta med i packningen – men höns och katter vill nog inte följa med – o höns- och kattvakter växer ju inte på träd. Har du någon stand-in som kan ta ett sånt ärofyllt uppdrag?

    • Det skulle vara min stackars granne då men jag är lite för skör med gamla katter och uppätna höns. Kalle får vänta, så gammal är han inte än.

Lämna en kommentar